Saga om fotosyntesen - flanosaga

0kommentarer

Rutan Öltim lagar mat

BiId 1:


Det var en gång en blomma, som hette Rutan Öjtim. Hon-var så vacker där hon stod
ute i det höga gräset och lyste med sina blå och gula kronblad.
Nu ska ni få veta hur Rutan gjorde, när hon lagade sin mat. När hon blev hungrig,
ropade hon till solen:

Bild 2

Hallå, räck ut dina strålar - jag behöver energi för att kunnana laga min mat.
Javisst, självklart, svarade solen. Ta vilken stråle du vill, jag har så många'

 

BiId 3


Rutan snappade åt sej lite luft med sina blad.

 

Bild 4

BILD SAKNAS

Sedan sög hon upp lite vatten ur jorden med sina rötter

 

Bild 5

och blandade det med värmen hon fick av solen.
(sätt strålen i uttaget på sidan av spisen.)

Bild 6

Efter ett tag hade det blivit en mycket god näringsdryck som Rutan drack upp direkt'

 


Bild 7


Mmm, så gott sa hon och torkade av sin stjälk på bladen'

Bild 8


Men det är ju kvar massor av syre, tänkte Rutan. Undrar vem som vill ha det? Jag tror
jag ger det till människorna och djuren, då blir de säkert glada. Vattnet som blev över
hällde hon över sina röuer. Det svalkade skönt, för det var
en varm och härlig sommardag när Rutan lagade sin mat.


Detta är en text som läses som avslutning på sagan:
Rutans sätt att laga mat på brukar kallas för fotosyntes. Om hon ska kunna
fortsätta att leva måste vi människor se till att hon har ren luft och rent
vatten att laga sin mat av.

Kommentera

Publiceras ej