Kastanjespelet

0kommentarer

Material:

8 kastanjer

40 ekollon

Gå ut i naturrummet och samla in material. Måla ena sidan av kastanjen i röd lackfärg (alternativt nagellack). Kastanjerna kommer att representera ”tärningarna” i spelet och ekollon representerar spelmarker.

När spelet börjar lägger man alla ekollonen i mitten av bordet och spelarna turas om att kasta kastanjerna och räkna hur många som landar med den röda sidan upp. Ekollonen får man som poäng.

8 röda upp = 20 ekollon

7 röda upp = 4 ekollon

6 röda upp = 2 ekollon

5 röda upp = 0 ekollon

4 röda upp = 0 ekollon

3 röda upp = 0 ekollon

2 röda upp = 2 ekollon

1 röd upp = 4 ekollon

0 röda upp = 10 ekollon

Varje gång man vinner ett ekollon får man kasta om och spelet är slut när alla ekollon är utdelade.

För att utveckla det kan man fortsätta att spela tills en person har alla spelmarker. När högen på bordet är slut får man alltså ta av medspelaren om man vinner ekollon.

Alla elever får göra sina egna spelset och de får turas om i klassen att spela med alla och inte bara samma person alltid. Genom lek och spel skapas det en sammanhörighet i gruppen. Eleverna får sy en spelpåse som de förvarar spelet i och vi hjälps åt att skriva ner reglerna så de alltid kan gå tillbaka och se vad som gäller om det skulle bli bråk. Genom att sy får eleverna öva på sin finmotorik.

Lgr11

Matematik

Undervisningen i ämnet matematik ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om matematik och matematikens användning i vardagen och inom olika ämnesområden. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar intresse för matematik och tilltro till sin förmåga att använda matematik i olika sammanhang.

• Naturliga tal och deras egenskaper samt hur talen kan delas upp och hur de kan användas för att ange antal och ordning.

Svenska

Genom undervisningen i ämnet svenska ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift,

• Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska upp­byggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord och bild samspelar.

• Handstil och att skriva på dator.

Slöjd

Undervisningen i ämnet slöjd ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper i olika hantverk och förmågan att arbeta med olika material och uttrycksformer. Eleverna ska ges möjligheter att utveckla sin skicklighet i en process där tanke, sinnesupplevelse och handling samverkar.

• formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker,

Kommentera

Publiceras ej