Jordmålningar

0kommentarer

Fyll på vatten i barnens jordburkar och låt stå några dagar. Ju längre,
desto bättre. Skaka om jorden då och då så att den blandas med vattnet.
Fyll på vatten om det behövs.
Jordfärger är bruna, röda och gula och består av olika pigment. De härrör
sig från olika mineraler som ockra och hematit (blodstensmalm). Färgerna
svart, lila och mörkbrunt kommer från olika slags brunsten. I Sverige
har vi mest bruna jordar. Det kan finnas nyansskillnader beroende på var
någonstans man tar iorden.
Månniskor har i alla tider använt bildspråk för att kommunicera. Urtida
grottmålningar som man hittat, vittnar om jakt, fiske och olika ceremonier
som hör dit.
Man tror att de första grottmäningarna giordes redan 25 OOO f.Kr.
De tidigaste grottmålningarna har man hittat i Lascaux i Frankrike. Där
kan man se bisonoxar och tjurar tecknade med en stor kunnighet om
både anatomi, form och struktur. Att målningarna har hållit sig så bra tror
man beror på mycket gynnsamrna forhållanden i grottorna. Det finns
flera andra kända grottor, vissa har man hittat så sent som på l940-talet.
Några kända namn är Altamira i Spanien och Niaus, Ariëge i Frankrike.

(Se Konsten genom tiderna - Tiden förlag, eller sök på'grottmålningar"
på lntemet.)


Prata med barnen och visa gärna bilder av sådana här målningar innan
de börjar med sina jordmålningar. Berätta och visa hur människor kommunicerade
med varandra och hur man använde dessa målningar inför
jakt och fiske. (Se Hästen i grottan - Kerstin Nilsson, Natur och kultur)
Det kan bli en härlig inspirationskälla!

 

Låt barnen arbeta tillsammans, minst två och två.
Lägg ut golvskyddspapper. om alla arbetar tillsammans kan man göra
dessa bilder på golvet, annars får man skära ut stora stycken så att det
passar för bänkarna. Helst slka det vara stora ytor.
sila bort stora stenar och partiklar Från jord- och vattenblandningen.
Samla ihop dlen överblivna jorden i en hink. (Den kan man ha att plantera
i.) Häll i tapetlklister i den silade jordfärgen, så att den blir smidig att
- måla med. Häll i ungefär l/4 tapetklister. Blanda väl! Låt varje barn ta sin
egen burk samt penslar, en moddlare och en rund pensel. skrynkla ihop
papperet, sa att det ser ut som om det var en klippvägg. släta ut, så att
det går att måla på.
Diskutera
-. Har, ni träffat ett urtidsdjur någon gång, eller drömt om ett?
. Brukar ni se dinosaurier på TV?
. Hur tror ni ett modernt urtidsdjur skulle kunna se ut?
' om vi skulle hålla oss till urtiden, hur tror ni människorna såg ut?
. Var de små eller stora?
. Fanns det några träd eller byggnader?
Nu förflyttar vi oss bakåt i tiden med vår lilla tidsmaskin, så att vi sedan
kan berätta för månniskorna som lever på 2000-talet, hur det var på den
tiden. Det var kanske så att människorna var nomacrer, vandringsfolk, så
de inte kunde tala med varandra på samma språk. Då var det bra att de
kunde teckna ner bilder. Så nu ska vi tiilsammans försöka berätta om hur
det var att vara en människa på den tiden, för länge, länge sedan...
'-''Låt barnen användra sin fantasi och måla med sin färg. om det skule
vara så att färgen blir väldigt tunn för någon kan man ta lite färgpigment
och hälla i. Det blir rorigare när det syns. En del jordar är fattigare än
andra på mineraler och ger därför ifrån sig väldigt lite färg.
-,När barnen är klara kan de experimentera med sina jordfärger på olika
sått. Låt målningarna torka. Klä en vägg med dessa grottmålningar och
låt dessa bruna färger. 

Kommentera

Publiceras ej